Home » Overzicht » Wetenschap » Psychologie boeken » Psychotherapie boeken » Vakbekwaam redeneren in de jeugdhulp
Vakbekwaam redeneren vergroot de kans dat hulp ‘in één keer raak’ is, waardoor onnodige doorverwijzingen worden voorkomen en doelgericht werken op basis van goede argumentatie wordt gefaciliteerd.
De auteurs van Vakbekwaam redeneren in de jeugdhulp kijken kritisch naar de beroepsuitoefening in de jeugdhulp en breken een lans voor een onderbelicht aspect: vakbekwaam redeneren.
Vakbekwaam redeneren is het redeneerproces vanaf het moment van aanmelding tot en met het evalueren en afsluiten van de verleende jeugdhulp. Aan de hand van zeven factoren lichten de auteurs het vakbekwame redeneer‑ en besluitvormingsproces stapsgewijs toe. In het eerste deel worden de basisingrediënten beschreven, in het tweede deel staat de praktische uitwerking centraal.
Het in dit boek aangereikte zevenfactorenformat is disciplineoverstijgend en draagt bij aan de verdere professionalisering van de jeugdhulp. Het boek helpt professionals om samen met jeugdigen en hun opvoeders een gedeelde analyse te maken als basis voor onderbouwde besluitvorming over de benodigde hulp. Ook is het een pleidooi voor de inzet van een verklaringsmodel bij het werken in teams. Alleen met een gezamenlijk denkkader is geïntegreerde jeugdhulp bereikbaar.
Harrie van Leeuwen, kinder‑ en jeugdpsychiater (niet praktiserend), en Marca Geeraets, gezondheidszorgpsycholoog, werken bij Bureau PEERS. Zij houden zich bezig met strategische methodiekontwikkeling en opleiding voor professionals en hun leidinggevenden in de jeugdhulp.
ISBN: 9789024443321