Home » Overzicht » Business en Informatica » Bedrijfskunde boeken » Management boeken » Patronen
Patronen. Ze zijn er altijd en overal. Ze zijn groots in de wereld aanwezig. Landen en volkeren hebben eigen patronen, ingebed in oeroud geloof, in de volkscultuur en in oude rituelen en waardesystemen. Organisaties hebben patronen die samenhangen met hun ontstaansgeschiedenis en hun product of dienst. Families hebben patronen die van generatie op generatie worden doorgegeven. En ook ieder individu heeft een patroon: een samenhangend persoonlijk systeem van overtuigingen en gedrag, gevormd door een mix van biologische aanleg, levensloop, context en eigen keuzes.
Je kunt aan patronen allerlei namen geven: je kunt spreken van een systeem, cultuur, fractaal patroon of organisatie-DNA … Hoe je ze ook noemt, belangrijk is dat je ze leert herkennen zodat je daar bij veranderingen in organisaties rekening mee kunt houden. Je leert patronen het best herkennen en duiden, door ze heel vaak waar te nemen. Dit boek neemt je bij de hand en helpt je daarbij op weg. Met prachtige beelden, verhalen en talrijke voorbeelden uit de praktijk van organisaties en ons dagelijks leven. Een boek over de vraag: hoe doe je dat nu écht? Patronen observeren, vastleggen, communiceren én veranderen.
Danielle Braun is corporate antropoloog. Ze stond 25 jaar met haar voeten in de bestuurlijke klei. Ze reist de wereld rond op zoek naar wat we van tribes kunnen leren in boardrooms en op werkvloeren. Als directeur van de Academie voor Organisatiecultuur helpt ze organisaties met verandering. Eerder schreef ze de boeken Da’s gek en Tribaal kantoorgedoe en ze is coauteur van De Corporate Tribe en Building Tribes.
ISBN: 9789024438877