Home » Overzicht » Religie en Spiritualiteit » Esoterie boeken » Spiritualiteit boeken » Open geheimen
Open geheimen is een juweel voor in de binnenzak. Sla het boek op een willekeurige pagina open, lees en laat je verrassen door de liefdevolle wijsheid die de dag weer goed maakt. Mensen die zich door het boeddhisme, taoïsme, de vedanta en christelijke mystiek aangesproken voelen, zullen dit boekje zeker ook kunnen waarderen.
Tijdens een inspiratieloze, eenzame periode in zijn leven, vroeg rabbi Shapiro zijn geestelijk leraar rebbe Zalman Schachter Shalomi om raad. Hij kreeg een onverwacht antwoord: 'Je werk voor joodse mensen is klaar. Je hebt hen gezegd wat je te zeggen hebt. Je voelt je nu zo levenloos, omdat je jezelf herhaalt. Je moet verder.... Ik stel voor dat je de joodse leer aanbiedt aan mensen die ervan willen leren zoals ze ook van het boeddhisme of soefisme willen leren. Creëer een jodendom voor iedereen, niet alleen voor joden.
Het boekje bevat diepzinnige brieven van de fictieve, Oost-Europese chassidische rebbe Yerachmiel Ben Yisrael aan Aaron Heschel, de overgrootvader van de auteur. Alle grote levensvragen - de dood, de ziel, goed en kwaad, de zin van het leven - komen aan bod in een taal die het specifiek joodse idioom grotendeels vermijdt. De heldere, religie overstijgende woorden in Open geheimen, grenzen aan de diepste taal van de ziel, de taal van de stilte, en raken de non-dualistische kern van de kabbala, de joodse mystiek.
'Open geheimen ademt warmte, passie voor het goddelijke en een aards vertrouwen in heiligheid. Dit is een juweel voor de spirituele zoeker binnen iedere geestelijke traditie.'
Judith Simmer-Brown professor aan de Naropa University en auteur van Dakini's Warm Breath.
'Open geheimen is mijn favoriete ingang om mensen kennis te laten maken met de essentie en diepte van het jodendom.'
Bo Lozoff, auteur en oprichter van de Human Kindness Foundation
Uit het boek:
Mijn beste Aaron Hershel,
Je vraagt me over God. Of ik het Naamloze wil definiëren, of ik het ultieme geheim in de palm van je hand wil leggen. Denk niet dat dit ergens ver van je vandaan verborgen ligt. Het ultieme geheim is zo open als maar kan. Hier komt het: God is Alles.
Ik ben geneigd hier te stoppen, deze brief nu af te sluiten, mijn naam eronder te zetten en het bij deze eenvoudige waarheid te laten. Maar ik ben bang dat je het niet zult begrijpen. Je dient wel te beseffen dat alles wat nog komt slechts een verdere uitwerking is van het simpele feit dat God Alles is.
Wat wil dat zeggen 'Alles zijn'? God is de Werkelijkheid. God is de Oorsprong en Substantie van alle dingen en Hij is niets. Er is niets - geen enkel ding, gevoel of gedachte, zelfs het idee dat er geen God is - dat niet God is. 'Alles zijn' wil namelijk zeggen dat God zelfs zijn eigen ontkenning omarmt.
Luister goed: God is de Oorsprong en Substantie van alles. Er is niets buiten God. Zo staat er geschreven: 'Ik ben God, er is geen ander [ain od]' (Jesaja 45:5). Lees hier in plaats van 'geen ander' liever 'niets anders' - lees niet: er is geen andere god naast God, maar er is niets anders dán God.
Ik zal je een voorbeeld geven. Vannacht heeft het heel hard geregend en de straat was een en al modder. Ik liep vanmorgen naar het beet midrasj (leerhuis) en stopte om naar een groepje kinderen te kijken dat met de modder aan het spelen was. Ze hadden helemaal geen last van alle nattigheid en maakten tal van modderfiguren: huizen, dieren, torens. Uit hun gesprekken kon ik opmaken dat ze al die verschillende vormen een eigen identiteit en naam gaven, en er een heel verhaal omheen maakten. Voor zolang het duurde leidden die modderfiguren een onafhankelijk bestaan. Maar het bleef natuurlijk alleen maar modder. Van oorsprong waren ze modder en hun substantie was modder. Vanuit de kinderen gezien hadden de modderfiguren allemaal een afzonderlijk zelf. Vanuit de modder gezien was duidelijk dat die onafhankelijke zelfstandigheid een illusie is, alle figuren bestonden gewoon uit modder.
Met ons en God is het precies hetzelfde: 'Adonai is God in de hemel boven en op de aarde beneden, er is geen ander' (Deuteronomium 4:39). 'Er is geen ander' wil zeggen dat er in de hemel en op aarde niets anders is dan God.
Is dat mogelijk? Als ik naar de wereld kijk, zie ik God nergens. Ik zie verschillende soorten bomen, allerlei verschillende typen mensen, huizen, velden, meren, koeien, paarden, kippen, enzovoorts, enzovoorts. In die zin ben ik net als die spelende kinderen, ik zie echte figuren en niet gewoon modder.
Waar bevindt God zich dan in dit alles? De vraag zelf is misleidend. God bevindt zich niet 'in' dit alles. God ís dit alles.
Denk goed na over wat ik heb gezegd. Het is de sleutel tot alle geheimen van het leven.
B'sjalom
ISBN: 9789491411625