Home » Overzicht » Business en Informatica » Bedrijfskunde boeken » Management boeken » Ondernemingsstrategie
• Compleet overzicht van wat een ondernemingsstrategie is en hoe die te bepalen;
• praktische uitwerking met een groot aantal Nederlandse praktijkvoorbeelden;
• aandacht voor de strategische implicaties van de digitale/ informatierevolutie.
Ondernemingsstrategie geeft antwoord op vragen als: Wat is strategie? Hoe bepaal je de juiste strategie? Hoe zorg je dat die strategie ook wordt uitgevoerd?
Het boek is opgedeeld in vier delen. Deel 1 legt uit wat een strategie is, hoe het proces van strategieformulering verloopt en welke analyses nodig zijn om een strategie te bepalen. Deel 2 behandelt het formuleren en vaststellen van een strategie voor een kleine of middelgrote onderneming of voor een business unit van een concern. Deel 3 gaat over het formuleren van een strategie voor een concern. In deel 4 komt de implementatie van de strategie aan de orde.
In deze negende editie van Ondernemingsstrategie zijn alle openingscases en interviews vernieuwd. Deel 4 is flink uitgebreid. Nieuw is onder andere de aandacht voor Agile (hoe past dat in de klassieke strategie?), het gebruik van technologie in de strategie, scenarioplanning (externe analyse) en mondiale strategie (inclusief geopolitieke uitdagingen). Tot slot zijn de hoofdstukken 7 en 8 opgeknipt in meerdere, behapbare hoofdstukken én is er een inkijkje naar trends opgenomen.
Doelgroep
Ondernemingsstrategie is geschreven voor de propedeuse- en hoofdfase van hbo-opleidingen als Business Administration, Accountancy, Commerciële economie, Finance & Control, Logistics Management, Human Resource Management.
Digitaal materiaal
Op de bijbehorende website vinden studenten cases, oefenvragen, toetsen en een begrippentrainer. Voor docenten staan er toetsen en uitwerkingen.
Dit boek is ook beschikbaar in studiemeister. Studenten gaan hiermee actiever aan de slag met het studiemateriaal, waardoor jij weer toekomt aan verdieping in de les. Studiemeister biedt meer flexibiliteit dan het boek. Als docent stel je het lesmateriaal op maat samen. Studenten bepalen vervolgens zelf op welke manier zij willen studeren: met het boek of digitaal.
Over de auteurs
Sytse Douma was van 1983 tot 1987 hij hoogleraar Bedrijfseconomie aan de Open Universiteit, en van 1987 tot 2007 hoogleraar Organisatie van de Onderneming aan de Katholieke Hogeschool Tilburg. Van 2003 tot 2007 was hij tevens decaan van de faculteit Technologie Management aan de Technische Universiteit Eindhoven.
Eric Dooms is Associate Professor of Strategy en Academic Director van de full-time en executive MBA-programma's. Hij heeft ruime ervaring in het managen van opleidingsprogramma's in het hoger onderwijs. Daarnaast is hij ook betrokken geweest bij educatieve projecten in samenwerking met middelbare scholen.
Aswin van Oijen is expert in strategic management. Hij heeft op dit gebied cursussen ontworpen en gegeven, masterprogramma’s opgezet en geleid, fundamenteel en toegepast onderzoek verricht en bedrijven geadviseerd. Momenteel is hij Head of Department van Management bij Tilburg School of Economics and Management.
ISBN: 9789001033873