Home » Overzicht » Wetenschap » Onderwijs boeken » Pedagogiek boeken » Observeren en rapporteren in de zorg- en hulpverlening
In deze 4de druk is hoofdstuk 6 uitgebreid met een paragraaf over ervaringsordening (6.1) met daarop aansluitend 6.1.1 'De theorie van ervaringsordening' en 6.1.2 'Belangrijke uitgangspunten van de theorie van ervaringsordening'. In hoofdstuk 9 is 'De bejegeningswijzer' toegevoegd (par. 9.6.3).
Inhoud
Hoofdstuk 1: Observeren: het menselijk perspectief
Hoofdstuk 2: Oriƫntering in het gebied
Hoofdstuk 3: Observeren is interpreteren
Hoofdstuk 4: Observeren is waarnemen
Hoofdstuk 5: Gedragsduiding
Hoofdstuk 6: Observeren en ervaringsordening
Hoofdstuk 7: De focus van observeren en rapporteren
Hoofdstuk 8: Betrouwbaar observeren en rapporteren
Hoofdstuk 9: Observatie en registratie van de gegevens
Hoofdstuk 10:Rapporteren!
Geraadpleegde literatuur
Dorothea Timmers-Huigens is gezondheidszorgpsycholoog (BIG), kinder- en jeugdpsycholoog specialist NIP en pedagoog generalist en praktisch theoloog. Ze zette in 1972 een eerstelijnspraktijk voor ouder en kind op die in 2018 door haar zoon overgenomen is. Ze is grondlegger en auteur van de veelgebruikte Theorie van Ervaringsordening. Hierop promoveerde zij in 1997 met een proefschrift over interactieve geloofscommunicatie tussen generaties. Dorothea Timmers gaf tot 2010 les aan de huisartsenopleiding en ze gaf nascholing aan jeugdartsen. Zij is werkzaam als consulent voor het centrum voor consultatie en expertise (CCE). Ze heeft talrijke boeken op haar naam staan. In 2016 kwam van haar het boek 'Ervaringsordening - zorg, welzijn, onderwijs' op de markt. www.vantrichtuitgeverij.nl/ervaringsordening
ISBN: 9789492333384