Home » Overzicht » Wetenschap » Onderwijs boeken » Didactiek boeken » Leren, denken en werken als Natuur- en Scheikundedocent
Natuur- en scheikunde worden door veel leerlingen als moeilijk en niet leuk ervaren. Uit onderzoeken en jarenlange ervaring weten we dat goede docenten leerlingen vaak van het tegenovergestelde kunnen overtuigen! Deze docenten weten hoe zij leerlingen kunnen motiveren en helpen bij het leren van onze vakken. Naast dat zij hierover kennis hebben, kunnen zij deze kennis ook toepassen in de praktijk: Ze hebben het toepassen écht in de vingers.
Na decennia van onderzoek weten we behoorlijk wat over het leren van natuur- of scheikunde. De ontwikkelde vakdidactische kennis wordt wereldwijd gedeeld via internationale tijdschriften en boeken. In dit boek wordt deze vakdidactische kennis praktisch toegepast. De nadruk ligt op de vraag hoe je je kunt ontwikkelen tot zo’n goede natuur- of scheikundedocent.
Dit boek bevat hiertoe, verdeeld over 22 hoofdstukken, meer dan 500 opdrachten. Deze opdrachten zijn ontwikkeld aan de hand van onze ervaring in het begeleiden en observeren van studenten aan de lerarenopleiding. Denk hierbij aan gerichte observatieopdrachten en oefeningen voor in de stagepraktijk. Eenieder die zich bezighoudt met onderwijs in de vakken natuur- en scheikunde kan het boek gebruiken om zichzelf en anderen te helpen bij hun verdere professionalisering. De leerlingen zullen er wel bij varen! Thom Somers en Kees van der Velden hebben samen vele jaren ervaring als natuur-, scheikundeen vakdidactiek-docent zowel in het eerste- als het tweedegraads lesgebied.
ISBN: 9789464811599