Home » Overzicht » Wetenschap » Recht boeken » IE in Bedrijf Deel 5 - online
Hoe bescherm je creatieve uitingen of ideeën en hoe zorg je ervoor dat anderen er niet mee aan de haal gaan? De auteurs van deze uitgave krijgen in hun dagelijkse praktijk veel vragen over dit onderwerp van ondernemers en bedrijven.
Het oerwoud aan regels is verwarrend voor de leek. De term ‘intellectuele eigendom’ is voor velen al onbegrijpelijk. In de ogen van de auteurs is er in Nederland nog teveel onduidelijkheid en onwetendheid op het gebied van intellectuele eigendom.
Dit vormde de aanleiding om een serie handboeken over dit onderwerp samen te stellen in de taal van ondernemers. In dit deel (5) bespreken de auteurs alles over intellectuele eigendom in de online wereld. Aan bod komt onder meer alles over domeinnamen: hoe claim je die, wanneer heb je er recht op en hoe ga je inbreuk tegen? Daarnaast wordt ingegaan op online gebruik van merken van de concurrent (zoals bij AdWords) en het gebruik van en linken naar (auteursrechtelijk beschermd) materiaal van anderen; wat mag er wel en wat niet? Natuurlijk ontbreekt het onderwerp social media en alles wat daarbij hoort niet: van online reclame tot het plaatsen van (fake) reviews. En apps: via welke IE-rechten zijn apps te beschermen? Hoe zit het met de privacy? En tot slot: online namaak, een probleem waar veel bedrijven mee te maken hebben. Hoe ga je dat tegen en wie spreek je aan? Zijn ook online tussenpersonen, zoals eBay, Marktplaats en Amazon.com aan te spreken als er namaak via hun platforms wordt aangeboden? Het boek staat weer vol met geïllustreerde voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de auteurs. Fabels worden de wereld uit geholpen en ondernemers krijgen bruikbare en direct toepasbare tips over de bescherming en het gebruik van hun intellectueel eigendom in de online wereld.
ISBN: 9789082373240