Dit leerboek ethiek helpt verpleegkundigen en verpleegkundigen in opleiding om reflectieve professionals te worden. Met als doel: antwoord te kunnen geven op de vraag wat goed verplegen betekent voor een concrete patiënt in een concrete situatie. Het boek doet dat met inzichten uit de filosofie, praktische vakgerichte kennis over normen en waarden, en handvatten voor methoden voor moreel beraad.
Goed verplegen - Leerboek ethiek voor verpleegkundigen is opgebouwd uit drie delen. Het eerste deel behandelt de kernwaarden van verplegen, het tweede de beroepsnormen van de verpleegkunde. Het derde deel bespreekt ethiek en dilemma’s in de dagelijkse praktijk . Het boek beschrijft daarbij ook welke veranderingen in de Nederlandse verpleegkunde van invloed zijn op het denken over goede verpleegkundige zorg. De theorie wordt geïllustreerd met casuïstiek, en het boek staat vol vragen en opdrachten die de lezer helpen om zich de theorie eigen te maken, enom de reflectieve professionaliteit te versterken.
In deze herziene versie is het boek door toegevoegde leervragen en opdrachten naast een theoretisch basisboek verpleegethiek ook een praktisch leer- en werkboek geworden. Het herziene boek biedt daarmee goede aanknopingspunten voor het vormgeven van ethiekonderwijs. Ook heeft besluitvorming in de dagelijkse praktijk een meer prominente plaats gekregen door aandacht voor intuïties en emoties en het gebruik van methoden van moreel beraad.
Hans van Dartel is ethicus en verpleegkundige. Hij werkte als universitair docent ethiek in Leiden, was jarenlang voorzitter van Commissie Ethiek van V&VN, en is actief betrokken bij het Netwerk Ethiek Ondersteuning Nederland (NEON). Als adviseur en externe ethicus begeleidt hij commissies ethiek en ondersteunt hij bij moreel beraad. Hij publiceerde over ethiekbeleid, moreel beraad, morele vragen in de gehandicaptenzorg, verpleegkundige beroepsethiek en professionaliteit.
Ankana Spekkink is ethicus, docent/trainer en heeft als onderzoeker binnen diverse projecten onderzoek gedaan naar goede zorg. Op verschillende manieren zet ze zich in om mensen aan het denken te zetten over zichzelf en de wereld om hen heen. Ze heeft meerdere jaren ervaring in het verzorgen van ethiekonderwijs en het begeleiden van studenten verpleegkunde bij hun professionele en persoonlijke ontwikkeling.