Home » Overzicht » Business en Informatica » Economie en bedrijf » De data-economie (luisterboek)
Hoe ontstaat welvaart en hoe wordt die verdeeld? Aan de hand van deze twee
vragen beschreef Karl Marx in Das Kapital de opkomst en de gevolgen van het kapitalisme. 150 jaar later stellen Viktor Mayer-Schönberger (Oxford Internet Institute) en Thomas Ramge (The Economist) dezelfde vragen en komen tot
een radicaal nieuw inzicht: onze op geld gebaseerde economie verandert in
een economie die gebaseerd is op data.
Dit boek is een mijlpaal in de economische literatuur: het laat zien hoe data de rol van geld aan het overnemen is. Op heldere en toegankelijke wijze verklaren
de auteurs waarom de macht van traditionele multinationals en banken
afneemt en waarom digitale marktplaatsen als Booking.com, Uber, Amazon en
Alibaba zo stormachtig groeien. Bovendien beschrijven ze de opkomst van een geheel nieuwe sector – vergelijkbaar met de financiële industrie, maar dan met handelaren, tussenpersonen en brokers die gespecialiseerd zijn in data.
Welkom, dus, in de data-economie: een spannende en uitdagende omgeving
boordevol kansen voor ondernemers en met uiteindelijk een betere verdeling
van de welvaart voor iedereen.
Inhoud
Hoofdstuk 1. Het nieuwe kapitalisme
Hoofdstuk 2. Communicatieve coordinatie
Hoofdstuk 3. Markten en geld
Hoofdstuk 4. Datarijke markten
Hoofdstuk 5. Bedrijven en controle
Hoofdstuk 6. Het bedrijf in de toekomst
Hoofdstuk 7. Het verval van kapitaal
Hoofdstuk 8. Feedback-effecten
Hoofdstuk 9. Het ontbundelen van werk
Hoofdstuk 10. De menselijke keuze
ISBN: 9789463623490