Beschrijving
Het uitgangspunt van dit boek is goede patiƫntenzorg, kostenbeheersing en aantrekkelijk werkgeverschap. Zorg wordt geleverd door mensen. Een tevreden of ontevreden patiƫnt oordeelt vooral op basis van de inzet en het handelen van zorgverleners. Een zorginstelling bestaat, voor alles, uit medewerkers en niet uit apparatuur, stenen of (gratis) parkeerplaatsen. Het belang van de medewerker heeft geleid tot toenemende aandacht voor het personeelsbeleid. Dat geldt voor de volle breedte, van werving en selectie, matching van taken en competenties tot en met continue scholing en toetsing. Naar verhouding is er minder aandacht voor de planning van de inzet van medewerkers. Dat roept verbazing op. Een niet-passende bezetting heeft aanzienlijke consequenties: via de niet-gemotiveerde, onder- of overbelaste medewerkers kan deze leiden tot mindere kwaliteit van zorg. Ook is een niet-passende bezetting een directe aanslag op de doelmatigheid van de onderneming. Het is deze constatering die deverantwoording vormt voor het onderwerp van dit boek.
Sinds het verschijnen van de eerste druk heeft capaciteitsmanagement niet alleen meer maar vooral ook andere aandacht gekregen. Veel zorginstellingen hebben integraal capaciteitsmanagement onderdeel gemaakt van zowel de instellingsstrategie als hun beheersystemen. Vanuit dat perspectief is de tweede editie van Capaciteitsplanning in de zorg geschreven.
Het boek is geschreven voor managers, bestuurders, artsen, studenten op hbo- en universitair niveau en organisatieadviseurs op de gebieden logistiek, capaciteitsmanagement, operations management, organisatieontwikkeling en strategie.
ISBN: 9789036825665