Home » Overzicht » Wetenschap » Psychologie boeken » Organisatiepsychologie boeken » Aandacht en concentratie (luisterboek (luisterboek)
Advertenties, verkeerslichten, banners, etalages en pushberichten: de strijd om onze aandacht wordt steeds heftiger. Soms staat er weinig op het spel, soms is het een zaak van leven of dood. Maar hoe werkt aandacht eigenlijk? Waarom vallen sommige dingen meteen op en andere helemaal niet? En bevinden we ons momenteel in een aandachtscrisis? Veel mensen vinden het moeilijk zich te concentreren door de enorm snelle digitale ontwikkelingen en de groeiende hoeveelheid beschikbare informatie. Maar hier wordt ook veel onzin over verteld. Zo is er geen reden om aan te nemen dat we hierdoor digitaal dement worden en is er geen bewijs voor dat we minder creatief of intelligent worden.
Cognitief psycholoog Stefan van der Stigchel laat in dit hoorcollege zien hoe we informatie verwerken, waarom we zoveel meer zien dan we denken en welke gevolgen dat heeft voor ons dagelijks leven. Hij beschrijft verschillende technieken waarmee je aandacht kunt sturen en waarmee aandachtsarchitecten, zoals reclamemakers en websitebouwers, die inzetten in ons voor- én nadeel.
Hij laat tevens zien hoe concentratie werkt, maakt duidelijk hoe we ons werkgeheugen soms verkeerd gebruiken en legt de nieuwste wetenschappelijke inzichten uit. Maar bovenal geeft hij technieken waarmee je je concentratie langer vast kunt houden.
Download de bijlage van het hoorcollege Aandacht en concentratie.
Dit college is tot stand gekomen i.s.m. de Studium Generale Universiteit Leiden.
Inhoud
College 1. Aandacht
H1. Wat aandacht is
H2. Wat de aandacht trekt
H3. Wat onze waarneming bepaalt
H4. Visuele verwaarlozing en bewustzijn
College 2. Concentratie
H5. Wat concentratie is
H6. Hoe concentratie werkt
H7. Het belang van concentratie
H8. Het vasthouden van de concentratie
ISBN: 9789085301950