Home » Overzicht » Wetenschap » Onderwijs boeken » 40 stellingen over de wetenschap
Hoogleraren Ingrid Robeyns, Remco Breuker en Rens Bod spijkeren met dit pamflet veertig stellingen aan de poort van de universiteit. Het moet anders.
De universiteit verkeert in een crisis. Ze heeft al geruime tijd structureel te weinig geld, maar er zijn ernstigere, fundamentelere problemen: de enorme toestroom van studenten, de opkomst van anti-intellectualistische politieke partijen en het idee dat onderwijs en onderzoek de maatschappij niet te veel geld mogen kosten. Die kwesties hebben op de universiteiten niet alleen gezorgd voor een identiteitscrisis, maar ook voor een ongezond hoge werkdruk, bijna feodale gezagsverhoudingen en steeds minder onderzoekstijd. Daarnaast is er de enthousiast door politiek en media geëxploiteerde (en deels ook zelfbedachte) kloof tussen enerzijds de ‘zachte’ sociale en geesteswetenschappen, en anderzijds de ‘harde’ technische en bètawetenschappen. Ondertussen blijft de belangrijke vraag naar de rol van de universiteit in de maatschappij van de eenentwintigste eeuw onbeantwoord.
In dit pamflet doen drie toonaangevende wetenschappers, allen actief binnen bewegingen om de universiteit te vernieuwen, aan de hand van veertig provocerende stellingen voorstellen om de universiteit weer relevant, werkbaar, studeerbaar en betaalbaar te maken.
Rens Bod is hoogleraar computational and digital humanities aan de Universiteit van Amsterdam. Remco Breuker is hoogleraar Koreastudies aan de Universiteit Leiden. Ingrid Robeyns is hoogleraar ethiek van instituties aan de Universiteit Utrecht.
ISBN: 9789024431700